diumenge, 27 de gener del 2008

La opinión del profesorado

En noviembre pasado se publicó el estudio patrocinado por la Fundación Hogar del Empleado (FUHEM), y realizado por el Instituto de Evaluación y Asesoramiento Educativo (IDEA), “La opinión del profesorado sobre la calidad de la educación”.
El estudio está realizado en centros de la Comunidad de Madrid y refleja aspectos interesantes de lo que piensan los docentes actuales. En este sentido los docentes creen que el contexto educativo que más influye en los alumnos es la familia por delante incluso de la escuela. Consideración en la que las familias coinciden, no así el alumnado que atribuye más importancia a la escuela. Todo ello a pesar de que casi la totalidad de los docentes cree que la familia delega sus responsabilidades en exceso en la escuela y que considera que las familias no prestan suficiente atención a los estudios de sus hijos.
Una mayoría de los docentes encuestados creen que el sistema educativo español es peor que el del resto de los países de la Unión Europea y tres de cada cuatro consideran que la educación ha empeorado en los últimos años. Tampoco creen que la educación actual prepare para el futuro adecuadamente.
La etapa mejor valorada por los docentes es la Educación Infantil y la peor la Educación Secundaria Obligatoria (ESO) y dentro de la educación secundaria post-obligatoria, la Formación Profesional es mejor valorada que el Bachillerato.
La preparación del profesorado es el factor que los docentes consideran más importante para la calidad de la enseñanza. Le sigue en importancia la calidad de las relaciones interpersonales entre los distintos sectores de la comunidad escolar. Considerando que el orden y la disciplina influyen mucho en la calidad de la educación. Asimismo el profesorado considera que hay una buena comunicación con las familias y un adecuado grado de participación de los estudiantes pero ni los padres ni el alumnado coinciden con esta opinión.
Los profesores dan también mucha importancia a contar con un equipo directivo eficaz y a la mejora de los medios de los que han de disponer los centros.
La mayoría del profesorado cree que en los tres últimos años han aumentado los conflictos en los centros escolares. El alumnado, en cambio, no cree que hayan aumentado. En este sentido, los docentes reconocen que en los centros escolares hay algunos profesores que están amedrentados por los estudiantes y también admiten que en ocasiones algunos profesores insultan a los estudiantes. La inmensa mayoría del profesorado opina que se debería ser más duro con los alumnos conflictivos y creen que es bueno que la dirección pueda tomar medidas incluso de expulsión cuando se producen conflictos sin pasar por la comisión de convivencia.
Finalmente los docentes no se sienten valorados por la sociedad ni por la Administración. No obstante, cuatro de cada cinco docentes dice que no cambiaría de profesión y cree que hay que tener vocación para ser profesor. Una proporción importante de docentes participa habitualmente en actividades de formación.

dijous, 17 de gener del 2008

Les habilitats socials com a nova forma d’hipocresia

Com a professionals de l’educació defensem que la formació dels nostres alumnes no és només l’ensenyament dels diferents conceptes de les diverses matèries i els procediments associats a aquestes. Incorporem al nostre discurs les diferents terminologies dels valors, actituds i normes i per fer-les més efectives les arrodonim amb conceptes com les competències i les habilitats socials. I amb aquest embolcall ens diem a nosaltres mateixos que estem formant persones i, a més a més, els hi diem als nostres alumnes i als seus pares, amb total convenciment, que l’important en aquest món és ser persona per sobre fins i tot de ser un bon estudiant. I moltes vegades les contradiccions comencen tot just entrar en la sala de professors.
Segurament a la pregunta de ¿què t’estimes més, una persona que domini molt bé les diferents habilitats socials però no faci prou bé la seva feina o que sigui sincera, es comporti com és realment i sigui un bon professional?. La majoria de vegades la resposta serà dir que s’escolliria la persona genuïna, és a dir a aquell que es comporta com realment és doncs el que realment importa en el món laboral és tenir bons professionals i saber respectar les característiques individuals de cadascú. I molts, mentre contesten, menteixen.
En les nostres organitzacions educatives prima molt més tenir unes bones habilitats socials que no pas ser un bon professional. En les reunions s’entén molt malament que hi hagi qui defensi una postura contrària a l’oficial, que hi hagi qui posi en dubte un company o tingui un punt de vista contrari a la de la direcció del centre. Per contra, la persona que intervé per ressaltar les virtuts i l’encert de l’opinió oficial serà ben vista i considerada. I fins i tot, es destacaran els seus aspectes positius com les seves habilitats socials per treballar en grup.
En totes les organitzacions hi ha veritables especialistes en el tema de les habilitats socials, són aquells que mai contradiran al seu superior diguin el que diguin fins i tot si l’exposició final d’aquest contradiu la inicial. El superior sempre té la raó i aquest, evidentment, se sent molt més a gust amb aquests que li fan la pilota que no pas amb el que li porta la contrària malgrat pugui tenir millors arguments professionals. Les organitzacions acostumen a ser molt endogàmiques i poc receptives a les crítiques, malgrat el crit de guerra de qualsevol grup de treball de que “dins del grup ens ho podem dir tot a la cara però quan sortim per la porta l’acord final el defensarem tots”. La majoria de vegades a qui té la gosadia de portar la contrària en una reunió l’acabem crucificant malgrat de portes en fora defensi l’acord pactat.
Les habilitats socials s’utilitzen sovint com la nova forma d’hipocresia de la nostra societat: “és que noi ets poc hàbil”, “necessites ser més receptiu”, “no es poden dir les coses tan cruament”, “has de saber trobar la forma de dir-ho sense que ningú s’ho prengui malament”, “has de saber triar el moment adequat” ... i molts consells més. I mentrestant el trepa, l’hipòcrita, l’hàbil socialment, el que no es mulla mai malgrat estigui caient el diluvi universal, anirà pujant els esglaons que porten a dalt de tot. I el professional, el que dóna el seu parer basat en l’experiència i la formació, el que es mulla encara que només caiguin quatre gotes, a aquest el mirem malament i l’arraconem allà on no ens pugui molestar més.
Això sí, públicament direm el que hàbilment i socialment sabem que s’espera de nosaltres. El mateix ens passa amb els nostres alumnes, el nostre discurs va per una banda i la nostra realitat per una altra.

divendres, 4 de gener del 2008

La lección magistral de Steve Jobs

Adjuntamos en dos videos la conferencia pronunciada por Steve Jobs, CEO de Apple y Pixar Animation, en la Universidad de Stanford.

Recomendamos poder dedicar unos minutos a oir sus reflexiones en voz alta.