dilluns, 17 de gener del 2011

Irene Rigau: el seny?

Ja fa uns dies que la senyora Irene Rigau és la Consellera del Departament d’Ensenyament. Com és habitual els primers dies li han fet moltes entrevistes i en elles la senyora Rigau ha intentat explicar les seves propostes pels propers anys. De les primeres decisions que ha pres aquest govern és la de substituir la denominació de Departament d’Educació per la de Departament d’Ensenyament, cosa que em sembla més que positiva. Educar és una cosa i ensenyar és una altra. Educar és conduir, guiar, orientar, fer sortir, extreure, donar a llum, ... i ensenyar, pel contrari, és transmissió de coneixements, de tècniques, de normes i es fa sempre en funció del que apren.
Ha dit, en més d’una entrevista, que reduir el fracàs escolar a la primària és imprescindible per a tenir una bona secundària. És a dir, ja va sent hora de posar fil a l’agulla i començar a ser més exigents en les etapes d’infantil i, sobretot, de primària. El fracàs escolar de la secundària es cuina bàsicament en les etapes anteriors.
Alegra sentir-la dir que ha de quedar molt clar què és fonamental en cada matèria i en cada etapa i que les competències bàsiques han d’ocupar la part més important del temps escolar i del projecte educatiu. Així com les seves idees sobre la immersió lingüística, el reconeixement del professorat com a autoritat en allò que és competent, el finançament via concert del batxillerat en els centres no públics, ...
Ara bé, ja veurem fins on la portarà la política del dia a dia però, de moment, les seves respostes traspuen seny. És de desitjar que tingui l’oportunitat de portar tot aquest programa a la pràctica i que passem, d’una vegada per totes, de la política de l’aparador a la política del seny.

2 comentaris:

Jordi R ha dit...

Perdoneu, però em sembla que ensenyar no és igual a transmetre; es pot ensenyar i no transmetre res, i aquest és el problema. Ja fa anys que molta gent accepta que el coneixement el construeix cadascú a partir del medi i el context. Ser més exigents no vol dir ser-ho amb l'alumnat, i tampoc vol dir ensenyar més continguts; crec que el professorat també ha de ser exigent amb la professió que exerceix i posar fil a l'agulla per a, precisament, fer-ho tot en funció del qui aprèn. Per això, les respostes de la consellera em semblen de moment poc engrescadores i, per descomptat, poc assenyades.
Salutacions

Pedagog ha dit...

Benvolgut Jordi R, és cert que es pot ensenyar i no haver transmissió però llavors estem parlant d'un ensenyament fallit. Però una de les carecterístiques de l'ensenyament és la de comunicar a algú una ciència, un art, coneixences o una habilitat, donant-li’n lliçons, explicacions, fent demostracions o fent-li realitzar exercicis pràctics. I la característica fonamental de tota comunicació és la comprensió per part del receptor del missatge emés per l'emissor.
Gràcies Jordi R per la teva aportació.