dijous, 31 de desembre del 2009

Bases i convocatòria 2010 per a entitats locals per realitzar accions formatives adreçades a treballadors en atur

Referència: DOGC núm. 5536 - 30/12/2009
Departament: Treball
ORDRE TRE/563/2009, de 22 de desembre, per la qual s'estableixen les bases reguladores i s'obre convocatòria anticipada per a la concessió de subvencions a entitats locals per realitzar accions formatives adreçades prioritàriament a treballadors/ores en situació de desocupació, per a l'any 2010. (Pàg. 97301)
Es consideraran com a sectors prioritaris els següents:
- Noves tecnologies de la informació i la comunicació.
- Energies renovables i eficiència energètica.
- Àrea sociosanitària i d'atenció a les persones.
- Rehabilitació d'habitatges.
- Gestió de microempreses.
Termini: 20 dies hàbils a comptar des de l'endemà de la publicació d'aquesta Ordre al DOGC.

dimecres, 30 de desembre del 2009

Bases i convocatòria pel 2010 d'itineraris personals d'inserció i programes d'orientació i suport a la inserció

Referència: DOGC núm. 5536 - 30/12/2009
Departament: Treball
ORDRE TRE/560/2009, de 22 de desembre, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la realització d'actuacions de la Xarxa d'orientació per a l'ocupació i s'obre la convocatòria anticipada per a l'any 2010 per a la concessió d'ajuts i subvencions d'itineraris personals d'inserció i programes d'orientació i suport a la inserció de col•lectius en situació de major vulnerabilitat. (Pàg. 97271)
Línies d'accions subvencionables.
Línia A. Itineraris personals d'inserció.
Línia B. Programes d'orientació i suport a la inserció de col•lectius en situació de major vulnerabilitat.
Línia B.1. Programes d'orientació i suport a la inserció laboral de dones en situació de vulnerabilitat per l'atur.
Línia B.2. Programes d'orientació i suport a la inserció laboral per a joves amb especials dificultats d'inserció.
Línia B.3. Programes d'orientació i suport a la inserció laboral per a persones amb discapacitat i/o malaltia mental.
Línia B.4. Programes d'orientació i suport a la inserció laboral per a altres col•lectius en risc d'exclusió laboral.

dimarts, 15 de desembre del 2009

Convocatòria 2010-2011 d’alguns programes d'igualtat d'oportunitats en el treball

Referència: DOGC núm. 5526 - 15/12/2009
Departament: Treball
RESOLUCIÓ TRE/3482/2009, de 24 de novembre, de convocatòria per als anys 2010-2011 per a la concessió de determinades subvencions previstes a l'Ordre TRE/509/2009, de 2 de novembre, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió d'ajuts i subvencions als programes d'igualtat d'oportunitats en el treball: programes per a la diversitat. (Pàg. 93856)
Línia A: Programes d'inserció sociolaboral de persones perceptores de la renda mínima d'inserció (RMI) i de les persones en risc d'exclusió social procedents d'una empresa d'inserció.
Programa A: A1 Programa d'itineraris d'inserció laboral de la RMI.
Línia B: Programes de suport a les empreses d'inserció.
Programa B: B3 Suport al funcionament de les empreses d'inserció.
Línia C: Programes d'inserció laboral per a persones amb discapacitat i/o trastorn mental a l'empresa ordinària.
Programa C: C6 Programa de treball amb suport a l'empresa ordinària.
Línia D: Programa per a la promoció d'empreses inclusives.
Programa D: D8 Projectes per a la sensibilització i impuls de les empreses que col•laborin en la inserció de col•lectius amb discapacitat o risc d'exclusió.
Termini: 20 dies naturals, comptadors a partir de la publicació d'aquesta Resolució al DOGC.

dijous, 10 de desembre del 2009

Regulació de la convocatòria anual de les proves per a l'obtenció del títol de GES

Referència: DOGC núm. 5523 - 10/12/2009
Departament: Educació
RESOLUCIÓ EDU/3445/2009, de 2 de desembre, per la qual es regula la convocatòria anual de les proves per a l'obtenció del títol de graduat en educació secundària obligatòria per a l'alumnat que no l'hagi obtingut en finalitzar l'etapa esmentada. (Pàg. 92835)

dijous, 3 de desembre del 2009

La direcció escolar

La situació actual a Catalunya, i també a Espanya, pel que fa a l’accés a la direcció escolar és preocupant degut a la manca de candidats disposats a asumir aquesta funció. En el nostre entorn immediat trobem que a Europa l’accés a la funció directiva el podem agrupar en tres grups diferenciats, per una banda el model electiu en països com Espanya, Portugal, Irlanda i Noruega; un cert model administratiu aprovisionat per l'administració corresponent com a França i Itàlia; i, per últim, un model gerencial com al Regne Unit i Islàndia. És evident que tots els model tenen avantatges i inconvenients, però la realitat a casa nostra és que en la meitat dels casos hi ha un únic candidat que ha vençut en unes primàries informals realitzades en la sala de professors i en l'altra meitat ens trobem amb una absència de candidats la qual cosa obligarà a trobar a algú que se sentirà obligat a realitzar aquesta funció. Segons el Sistema Estatal d'Indicadors, de l’any 2006, més del 40% dels directors d'institut en actiu l’any 2000 van ser designats per l'administració per manca de candidatures. Aquesta situació no és la més desitjable per portar a terme la direcció d’un centre escolar i més quan comprovem que arreu de la Unió Europea, excepte a Espanya i Portugal, les direccions escolars són professionals.
Sorprèn aquesta por a dotar la funció directiva de contingut quan les responsabilitats directives són quasi les mateixes arreu d’Europa, però queda clar que no passa el mateix amb les atribucions i les possibilitats d'exercir-les amb eficàcia a casa nostra. Seria bo que la Generalitat reconegués d’una vegada que la feina directiva és una professió i no pas una ocupació eventual. La figura del director escolar hauria de gaudir d’una millor retribució amb una diferència salarial notable respecte dels professors. Tanmateix hauria de vetllar pels diferents processos d'avaluació del professorat així com poder seleccionar el seu claustre de professionals. Però aquests aspectes no es poden portar a terme sense una estabilitat directiva i la possibilitat de poder desenvolupar una veritable carrera directiva al llarg de l’exercici professional i docent. L'estabilitat és necessària i cal aprofitar l’experiència de les persones i no substituir-les per unes altres perquè toca fer-ho. A Finlàndia, per exemple, el director escolar deixa el seu càrrec normalment quan es jubila sent reconegut com la imatge que representa el centre educatiu, però entre d’altres funcions pot seleccionar el professorat i l'alumnat, pot decidir sobre la retribució salarial del professorat lligada a l’avaluació que en fa del seu treball tot això supeditat a una preparació i formació molt àmplia en temes de lideratge, direcció de recursos humans i direcció pedagògica.
Si la conclusió és que la direcció dels centres educatius ha de ser professional, no és menys veritat que aquesta s’ha de fer en equip i que caldrà disposar d'una infraestructura suficient per tal de portar-la a terme. Si formem part d’una societat complexa l'organització escolar, que també ho és, necessita d’estratègies i persones per a la gestió de la complexitat i aquesta tan sols la pot afrontar una direcció escolar professional.

divendres, 27 de novembre del 2009

Convocatòria proves d'accés als ensenyaments esportius de diverses especialitats

Referència: DOGC núm. 5515 - 27/11/2009
Departament: Educació
RESOLUCIÓ EDU/3287/2009, de 17 de novembre, per la qual es convoquen proves específiques d'accés als ensenyaments esportius de règim especial de diverses especialitats. (Pàg. 89605)
Convocatòria:
1.1 Proves específiques d'accés al primer nivell d'atletisme del grau mitjà dels ensenyaments esportius de l'especialitat d'atletisme.
1.2 Proves específiques d'accés al primer nivell de basquetbol del grau mitjà dels ensenyaments esportius de l'especialitat de basquetbol.
1.3 Proves específiques d'accés al primer nivell de futbol i futbol sala del grau mitjà dels ensenyaments esportius de les especialitats de futbol i futbol sala.
1.4 Proves específiques d'accés al primer nivell d'handbol del grau mitjà dels ensenyaments esportius de l'especialitat d'handbol.
1.5 Proves específiques d'accés al primer nivell d'esquí alpí, d'esquí de fons i de surf de neu del grau mitjà dels ensenyaments esportius de les especialitats d'esports d'hivern.
1.6 Proves específiques d'accés al primer nivell d'excursionisme i al segon nivell d'alta muntanya, de descens de barrancs, d'escalada i de muntanya mitjana del grau mitjà dels ensenyaments esportius de les especialitats de muntanya i escalada.

dijous, 26 de novembre del 2009

Bases reguladores dels programes d'igualtat d'oportunitats en el treball

Referència: DOGC núm. 5514 - 26/11/2009
Departament: Treball
ORDRE TRE/509/2009, de 2 de novembre, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió d'ajuts i subvencions als programes d'igualtat d'oportunitats en el treball: programes laborals per a la diversitat. (Pàg. 89344)
Línia A: Programes d'inserció sociolaboral de persones perceptores de la renda mínima d'inserció (RMI) i de les persones en risc d'exclusió social procedents d'una empresa d'inserció.
Programes A: A1 Programa d'itineraris d'inserció laboral de la RMI. A2 Incentius a la contractació de persones destinatàries de la RMI, persones en risc d'exclusió social procedents d'una empresa d'inserció, i incentius a l'autoocupació.
Línia B: Programes de suport a les empreses d'inserció.
Programes B: B3 Suport al funcionament de les empreses d'inserció. B4 Incentius a la contractació de persones en risc d'exclusió per part de les empreses d'inserció. B5 Formació per als quadres directius i de gestió.
Línia C: Programes d'inserció laboral per a persones amb discapacitat i/o trastorn mental a l'empresa ordinària.
Programes C: C6 Programa de treball amb suport a l'empresa ordinària. C7 Ajuts i subvencions per al foment de la contractació indefinida en el mercat ordinari.
Línia D: Programa per a la promoció d'empreses inclusives.
Programa D: D8 Projectes per a la sensibilització i impuls de les empreses que col•laborin en la inserció de col•lectius amb discapacitat o risc d'exclusió.

dimecres, 25 de novembre del 2009

Programa d'Aprenentatge Permanent de la Unió Europea: marc general i convocatòria 2010-12

Referència: DOGC núm. 5513 - 25/11/2009
Departament: Educació
ORDRE EDU/507/2009, de 16 de novembre, de modificació de l'Ordre EDU/490/2007, de 17 de desembre, per la qual es dóna publicitat al marc general que regirà en les convocatòries descentralitzades del Programa d'Aprenentatge Permanent de la Unió Europea, per al període 2007-2013, i s'obre la convocatòria corresponent al període 2010-2012. (Pàg. 89109)

dilluns, 16 de novembre del 2009

Calendari de desplegament de la LEC

Referència: DOGC núm. 5506 - 16/11/2009
Departament: Educació
ACORD GOV/181/2009, de 3 de novembre, pel qual s'aprova el calendari de desplegament de la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació. (Pàg. 85673)

divendres, 13 de novembre del 2009

Avaluació del segon cicle de l'educació infantil

Referència: DOGC núm. 5505 - 13/11/2009
Departament: Educació
ORDRE EDU/484/2009, de 2 de novembre, del procediment i els documents i requisits formals del procés d'avaluació del segon cicle de l'educació infantil. (Pàg. 85239)

divendres, 6 de novembre del 2009

Las reuniones

A pesar de ser uno de los países europeos con una productividad más baja, no dejamos de ser uno de los que alargamos más nuestra jornada laboral. Parece com si el hecho de permanecer más horas en nuestro puesto de trabajo nos garantizara la tranquilidad de conciencia por producir menos. Uno de los aspectos menos productivos del ámbito educativo son, y con diferencia, las reuniones.
Si realizar reuniones fuera sólo una cuestión de asistencia los docentes tendrían el éxito asegurado, pero la realidad es que la sensación de fustración sobrevuela muy a menudo las salas de profesores de nuestros centros una vez acabada una de las tantas reuniones realizadas. Para alcanzar mejores resultados de las reuniones realizadas deberíamos ser capaces de encajar, como una cosa normal, la posibilidad de recibir críticas de los demás. En las reuniones deberíamos hacer gala de nuestras competencias sociales, desde la asertividad hasta la empatía, pasando por la escucha activa y la autorregulación emocional.
Lo primero que habría que plantearse es si es necesaria la reunión para, posteriormente, analizar el coste de la reunión, es decir, si el tiempo y la aportación profesional será positiva. Una reunión es eficaz si consigue los resultados buscados haciendo buen uso de los recursos fundamentales en el desarrollo de una reunión: el tiempo y la motivación de las personas implicadas.
Pero la realidad nos evoca, a menudo, otra realidad y vemos cómo somos convocados a una reunión que no es necesaria. En la mayoría de casos con una convocatoria que no se envía con el tiempo suficiente y que no concreta el lugar, o la hora, o la duración, o los participantes o los objetivos o el orden del día. Y es una lástima pues con una correcta convocatoria se aporta a los participantes la información o material necesario para su análisis y estudio antes de la reunión. O, por el contrario, cuántas veces el número de puntos a tratar no se corresponde con la duración o el tipo de reunión. O el recinto no es ni adecuado, ni cómodo y no cuenta con todo el material necesario.
Otro de los aspectos que no se cuida en las reuniones de nuestros centros educativos es que no se ponen los medios para que se respete la reunión, es decir, para no ser interrumpidos. Éste aspecto añadido a que, muchas veces, la reunión no se inicia a la hora prevista, debido a que los participantes no son puntuales, o al número inadecuado de participantes da como resultado un bajo nivel de provecho del tiempo invertido.
Los docentes deberían saber que participar en una reunión requiere, de todas los participantes, una serie de normas de auténtico manual de estilo como son respetar la palabra del otro; ser breve e ir al grano en las intervenciones; explicar el punto de vista de forma pausada; mantener una mentalidad abierta; escuchar a los otros sin prejuicios; comprender lo que otros dicen sin interpretarlo; evitar las conversaciones privadas; respetar las opiniones de los demás participantes y, por encima de todo, aceptar las críticas.
Las críticas son muy mal aceptadas en nuestra profesión. Equiparamos crítica a descrédito o a no hacerlo bien. Una persona que critica es mal vista en nuestras comunidades educativas. Por el contrario deberíamos entender la crítica como la oportunidad que se nos ofrece para cambiar, deberíamos entender que una crítica bien hecha no ofende, al contrario, ayuda. Siempre que la crítica se base en hechos objetivos y contrastables debería ser hecha en nuestras reuniones. Ya que nos movemos en el mundo de la educación deberíamos entender que recibir una crítica es una oportunidad para aprender.
Y, por último, deberíamos ser prácticos y aceptar que el acta de la reunión ha de ser funcional, breve y clara de tal forma que permita hacer el seguimiento de los acuerdos adoptados. Deberíamos evitar esa acta de hojas y más hojas que no se la acaba leyendo nadie.

dilluns, 2 de novembre del 2009

Ordenació dels ensenyaments de l'ESO per a les persones adultes

Referència: DOGC núm. 5496 - 02/11/2009
Departament: Educació
DECRET 161/2009, de 27 d'octubre, d'ordenació dels ensenyaments de l'educació secundària obligatòria per a les persones adultes. (Pàg. 81499)

divendres, 30 d’octubre del 2009

El blog del Pedagog a El món a RAC1

Aquest dimecres passat, 28 d'octubre, es va fer referència a aquest blog en el programa matinal de l'emissora RAC1 anomenat El món a RAC1. Es tractava el tema de l'autoritat a l'aula i el programa que presenta en Jordi Basté va tenir a bé recomanar la lectura d’El blog del Pedagog com a complement del programa. Gràcies per la recomanació.

dijous, 29 d’octubre del 2009

Proves dels certificats dels nivells intermedi i avançat dels ensenyaments d'idiomes de règim especial

Referència: DOGC núm. 5494 - 29/10/2009
Departament: Educació
RESOLUCIÓ EDU/2965/2009, de 21 d'octubre, per la qual es convoquen les proves extraordinàries i ordinàries corresponents al curs de 2009-2010 dels certificats dels nivells intermedi i avançat dels ensenyaments d'idiomes de règim especial que imparteixen les escoles oficials d'idiomes. (Pàg. 80646)

dijous, 15 d’octubre del 2009

Beques de desplaçament i de residència per l'alumnat d’ensenyaments postobligatoris i que resideix a comarques amb baixa densitat de població

Referència: DOGC núm. 5484 - 15/10/2009
Departament: Educació
ORDRE EDU/437/2009, de 8 d'octubre, per la qual s'aproven les bases que regeixen la concessió de beques de desplaçament i de residència, destinades a l'alumnat que cursa determinats ensenyaments postobligatoris en centres educatius de Catalunya sostinguts amb fons públics i resideix a comarques amb baixa densitat de població, i s'obre la convocatòria de concurs públic per al curs 2009-2010. (Pàg. 77066)
Termini de presentació de sol•licituds: d'un mes a comptar des de l'endemà de la publicació d'aquesta Ordre al DOGC, en el centre on estiguin matriculats.

dimarts, 29 de setembre del 2009

Preus públics per a la validació dels aprenentatges adquirits mitjançant l'experiència

Referència: DOGC núm. 5473 - 29/09/2009
Departament: Educació
ORDRE EDU/417/2009, de 18 de setembre, per la qual es creen els preus públics per a la validació dels aprenentatges adquirits mitjançant l'experiència amb relació als ensenyaments de formació professional, d'arts plàstiques i disseny i d'esports. (Pàg. 72524)

dilluns, 28 de setembre del 2009

Zapatero, sus hijas y las faltas de asistencia

Se ha levantado una cierta polémica estos días por culpa de la difusión de una foto de la familia del presidente Rodríguez Zapatero con el matrimonio Obama. Dejando aparte ciertos aspectos del hecho no es objeto de este escrito entrar en la polémica de si la susodicha foto se tenía o no que publicar, de si hay que respetar o no los deseos de los padres de mantener la intimidad y el anonimato de sus hijas. Tan sólo recordar que la foto fue tomada en una recepción oficial pública a la que las hijas no estaban obligada a asisitir.
El presente escrito quiere centrarse tan sólo en dos aspectos del hecho: la no asistencia a clase y el vestuario de las hijas del presidente Rodríguez Zapatero. Es evidente que si están en Estados Unidos las dos hijas del presidente, de 13 y 16 años, no asisten a sus respectivos centros escolares y, por tanto se están perdiendo parte de las materias correspondientes. Desde los centros educativos muchas veces cuesta hacer entender a los padres que cuando un alumno falta o llega tarde no todas las notas que ellos escriben y firman son justificativas. Muchas veces son explicativas. Pongamos por ejemplo que un profesor deja entrar en su clase a un alumno que llega tarde y que trae una nota de su padre que dice: “Mi hijo llega tarde porque se ha dormido”. Ésa es una nota explicativa y no justificativa pues nos describe, explica, lo que ha sucedido pero no lo justifica. Lo mismo pasa con las hijas del presidente que como mucho podrá escribir una nota explicativa al colegio de sus hijas diciendo: ”Mis hijas no han asistido al centro porque están en Estados Unidos”, pero difícilmente podrá justificar esas faltas de asistencia de sus hijas máxime cuando decidió en sus día separarlas a ellas de su actividad política. Y como mínimo una de sus hijas, la de 13 años, está obligada, por ley, a asistir a clase excepto en caso de falta justificada. Por lo tanto, el señor Rodríguez Zapatero acaba de dar a todos sus conciudadanos un mal ejemplo como padre pues, como tal, su obligación es que sus hijas asistan a clase.
El otro aspecto a comentar en este escrito es el del vestuario utilizado por las hijas del presidente, más propio de las series televisivas “La familia Adams” o “Twilight”. Cuántos tutores de prácticas en empresa no se habrán echado las manos a la cabeza ante la fotografía de la familia del presidente, pues si a toda una recepción oficial de la Casa Blanca se puede ir vestida igual que a una fiesta de halloween, qué argumentos van a poder utilizar ahora los responsables de las prácticas cuando pidan a sus alumnos que vayan a las empresas correctamente vestidos. “No fastidies, profe, que si a una recepción oficial del Obama se puede ir de gótica a hacer prácticas voy vestida como me dé la gana”. Es verdad que cada cual puede vestirse com quiera, pero también lo es que un cierto formalismo en las relaciones sociales nunca está de más. Siendo como son menores de edad el presidente Rodríguez Zapatero, y su esposa, deberían haber impuesto un criterio más adecuado a la hora de escoger el vestuario de sus hijas.

divendres, 25 de setembre del 2009

Proves lliures per a l'obtenció del certificat de formació instrumental i del títol de graduat en ESO

Referència: DOGC núm. 5471 - 25/09/2009
Departament: Educació
RESOLUCIÓ EDU/2577/2009, de 15 de setembre, per la qual es convoca la realització de proves lliures per a l'obtenció del certificat de formació instrumental i per a l'obtenció del títol de graduat/da en educació secundària obligatòria per a persones de més de 18 anys. (Pàg. 71531)

dilluns, 21 de setembre del 2009

L’autoritat de la tarima

El curs actual s’està caracteritzant per les referències mediàtiques a la disciplina i una d’aquestes ha estat si els professors han de fer servir o no, a l’aula, una tarima. Aquest taulat movible que forma una plataforma un poc més elevada que el paviment de l’aula era molt freqüent anys enrere en els nostres centres escolars. Certs professors la reivindiquen perquè des d’ella es podia guaitar tota la classe i controlar millor els alumnes, aquests professors estan convençuts que per a poder ensenyar en bones condicions fa falta exercir cert tipus de control. D’altres docents creuen que la tarima és un símbol d’un passat, de repressions i càstigs, que no hauria de tornar mai més. Fins i tot un diari com La Vanguardia, sorprenentment, va fer l’altre dia una enquesta on el 84% de la gent va votar a favor de la recuperació de la tarima a les aules fent un paral•lelisme entre la recuperació de la tarima i l’augment de més autoritat pels professors.
La disciplina està de moda, veure Disciplina, torna el pèndol, precisament perquè la nostra societat està mancada d’ella. Hem construït una societat tan laxa en el tema del respecte, de les obligacions, de les exigències i de la disciplina que el pèndol se’ns ha anat cap un extrem i ara, tot espantats, volem recuperar-lo i portar-lo cap a l’altre extrem. Quan es parla de la manca d’autoritat dels professors i s’insinua que, gràcies a una tarima o a tractar al professor de vostè en comptes de tractar-lo de tu, es podrà recuperar la disciplina a l’aula no s’està fent res més que quedar-nos amb l’anècdota. És cert que tot ajuda, però no és més cert que hi ha molts tutors i professors que saben del recolzament incondicional de molts pares als seus fills, molts docents que en un conflicte escolar són els sospitosos principals davant uns pares que justifiquen fins l’extrem els seus fills per tal de que no siguin sancionats per unes normatives que els hi semblen més dures que el propi codi penal. La decisió dels pares de recórrer la prohibició del jutge de que els adolescents implicats en els aldarulls de Pozuelo de Alarcón, on van ser detingudes vint persones i deu policies van resultar ferits, puguin acudir durant tres mesos a festes o fires de pobles després de les 22 hores diu molt de la societat que estem construint entre tots.
Sigui com sigui el pèndol ha començat el camí de tornada, la qüestió a plantejar-se és si arribarà fins l’altre extrem o bé serem capaços d’aturar-lo en el centre.

dilluns, 14 de setembre del 2009

Decret pel qual es regulen els PQPI

Referència: DOGC núm. 5463 - 14/09/2009
Departament: Educació
DECRET 140/2009, de 8 de setembre, pel qual es regulen els Programes de Qualificació Professional Inicial. (Pàg. 67485)

dijous, 10 de setembre del 2009

Evaluar, ¿para qué?

El curso pasado fue pródigo en evaluaciones externas de nuestro sistema escolar. Organismos internacionales, nacionales y otras instituciones tuvieron a bien evaluar y reflejar en sus correspondientes informes la situación actual de nuestro sistema educativo. Los medios de comunicación dieron cumplida cobertura de las diferentes conclusiones haciendo más hincapié en los aspectos considerados negativos que en los positivos. Diversas fuentes apuntan, con acierto, que los resultados de estas evaluaciones frecuentemente han sido un instrumento más de uso político que pedagógico, siendo utilizados para justificar reformas y argumentar posturas interesadas. Ahora bien, ¿qué nos ha quedado de todo aquello?. Poco o nada.
Lo mismo pasa con las evaluaciones internas que realizan muchos centros educativos. El uso de encuestas, valoraciones, sistemas de calidad y tantos otros instrumentos diferentes tienen cada vez más una mayor aplicación en el día a día de los centros y se obtienen resultados que, muchas veces, no superan los límites del cajón de la mesa del despacho del director. Muchos centros deberían saber que tener un buen conocimiento de su realidad, por si sólo, no genera ninguna mejora.
Y, a menudo, con los alumnos nos pasa lo mismo. Los evaluamos, los definimos con un número y poca cosa más. Les decimos a ellos, y a sus padres, que han sacado tal o cual nota y poco más aparte de unos cuantos estereotipados consejos. Las evaluaciones académicas acostumbran a dejar fuera de sus mediciones aspectos difíciles de observar, y medir, para poder reflejarlos en los resultados de los alumnos como su desarrollo personal y social, sus valores, así como sus relaciones interpersonales. Por todo ello, y por más, evaluar, ¿para qué?.

dimecres, 9 de setembre del 2009

Resolució de les sol•licituds d'autorització dels PQPI per al curs acadèmic 2009-2010

Referència: DOGC núm. 5460 - 08/09/2009
Departament: Educació
RESOLUCIÓ EDU/2398/2009, de 23 d'agost, per la qual es resolen les sol•licituds d'autorització dels programes de qualificació professional inicial per al curs acadèmic 2009-2010. (Pàg. 66557)

dimarts, 8 de setembre del 2009

Convocatòria beques a l'estudi per a l'alumnat amb bon rendiment escolar a l'ESO

Referència: DOGC núm. 5460 - 08/09/2009
Departament: Educació
ORDRE EDU/395/2009, de 10 d'agost, per la qual s'aproven les bases que regeixen la concessió de beques a l'estudi per a l'alumnat amb bon rendiment escolar a l'educació secundària obligatòria, i s'obre la convocatòria pública per al curs 2009-2010. (Pàg. 66549)

dimecres, 2 de setembre del 2009

Proves d'accés als ensenyaments de tècnic d'esport d'atletisme, de basquetbol, d'handbol, de futbol i de futbol sala

Referència: DOGC núm. 5456 - 02/09/2009
Departament: Educació
RESOLUCIÓ EDU/2370/2009, de 24 d'agost, per la qual es convoquen diverses proves específiques d'accés als ensenyaments de règim especial de tècnic/a d'esport de les especialitats d'atletisme, de basquetbol, d'handbol, de futbol i de futbol sala. (Pàg. 65742)

dilluns, 31 d’agost del 2009

Convocatòria ajuts per a l'adquisició de llibres de text i material didàctic complementari i informàtic

Referència: DOGC núm. 5454 - 31/08/2009
Departament: Educació
ORDRE EDU/388/2009, de 3 d'agost, per la qual es convoquen ajuts per a l'adquisició de llibres de text i material didàctic complementari i informàtic per a l'alumnat escolaritzat en centres sostinguts amb fons públics durant el curs 2009-2010. (Pàg. 65194)
Termini: des de l'1 de setembre fins al 30 de setembre de 2009 inclusivament

dimarts, 4 d’agost del 2009

Mòduls econòmics dels concerts educatius corresponents a les despeses de personal per a l'any 2009

Referència: DOGC núm. 5434 - 03/08/2009
Departament: Educació
RESOLUCIÓ EDU/2201/2009, de 15 de juny, per la qual s'estableixen els mòduls econòmics dels concerts educatius corresponents a les despeses de personal per a l'any 2009. (Pàg. 61238)

dilluns, 3 d’agost del 2009

Mòduls econòmics dels concerts educatius corresponents a les despeses de personal per a l'any 2008

Referència: DOGC núm. 5434 - 03/08/2009
Departament: Educació
RESOLUCIÓ EDU/2202/2009, de 15 de juny, per la qual s'estableixen els mòduls econòmics dels concerts educatius corresponents a les despeses de personal per a l'any 2008. (Pàg. 61243)

diumenge, 2 d’agost del 2009

Programes de l'esport escolar per a tothom a Catalunya

Referència: DOGC núm. 5433 - 31/07/2009
Departament: Vicepresidència
RESOLUCIÓ VCP/2181/2009, de 21 de juliol, per la qual es desenvolupen els programes de l'esport escolar per a tothom a Catalunya. (Pàg. 60727)

dissabte, 1 d’agost del 2009

Programa experimental d'homologació d'empreses per dur a terme la formació pràctica en centres de treball

Referència: DOGC núm. 5431 - 29/07/2009
Departament: Educació
RESOLUCIÓ EDU/2146/2009, de 20 de juliol, per la qual es crea el programa experimental d'homologació d'empreses per dur a terme la formació pràctica en centres de treball. (Pàg. 60000)

divendres, 31 de juliol del 2009

Procediment per completar els ensenyaments de formació professional que s'extingeixen, de la Llei orgànica 1/1990

Referència: DOGC núm. 5431 - 29/07/2009
Departament: Educació
ORDRE EDU/362/2009, de 17 de juliol, del procediment per completar els ensenyaments de formació professional que s'extingeixen, de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu. (Pàg. 59995)

divendres, 24 de juliol del 2009

Botchan, de Natsume Sōseki

He acabado hace muy poco de leer la novela Botchan, gracias Rosa por recomendármela y prestármela, del escritor japonés Natsume Sōseki que es el seudónimo literario de Natsume Kinnosuke (1867 - 1916). En 1906 este autor escribe Botchan, que algunos entienden como su primera novela y que obtuvo un gran éxito de crítica, en la que narra de forma semi-biográfica las experiencias de un profesor de Tokio destinado a provincias.
Ha sido una grata sorpresa este libro pues no siempre es fácil encontrar literatura novelada en las aulas y en el mundo de la educación. La verdad es que a pesar de tener más de cien años y pertenecer a una cultura tan diferente a la nuestra hay muchos aspectos de la novela que se podrían subscribir al ciento por ciento hoy día. Leyéndolo iba recordando algunos escritos míos publicados en este blog (Quan el director sempre té raó; Las relaciones personales en el trabajo; Les habilitats socials com a nova forma d’hipocresia; Predicar sin el ejemplo; ...), pero un par de frases me han hecho pensar, y mucho, en una realidad nuestra. Escribe Natsume Sōseki hacia el final de su novela lo siguiente: “Tal como el director les había ordenado, habían venido a verme y se habían inclinado ante mí para disculparse, pero el suyo había sido un gesto vacío, como el de esos tenderos que te reciben amablemente en su tienda y luego, en cuanto te das la vuelta, te engañan. Los estudiantes podían pedir todas las disculpas del mundo, pero eso no significaba que fueran a cambiar de actitud.”
Seguro que ante las disculpas, o excusas, de nuestros alumnos más de una vez hemos tenido la sensación de que eran simples palabras vacías pero que, difícilmente, ese acto de constricción les iba a servir para modificar su actitud o su conducta.

dimarts, 21 de juliol del 2009

Relació de centres educatius seleccionats com a centres formadors d'estudiants en pràctiques

Referència: DOGC núm. 5425 - 21/07/2009
Departament: Educació
RESOLUCIÓ EDU/2050/2009, de 25 de juny, per la qual s'aprova la relació definitiva de centres educatius sostinguts amb fons públics seleccionats com a centres formadors d'estudiants en pràctiques dels graus de mestre d'educació infantil i d'educació primària, i de màster de professorat d'educació secundària i batxillerat, formació professional i d'ensenyaments de règim especial, corresponent a la convocatòria per al període 2009-2013. (Pàg. 58078)

dilluns, 20 de juliol del 2009

Creació del sistema públic d'indicadors de qualitat esportiva de l'esport escolar

Referència: DOGC núm. 5424 - 20/07/2009
Departament: Vicepresidència
RESOLUCIÓ VCP/2013/2009, de 9 de juliol, de creació del sistema públic d'indicadors de qualitat esportiva de l'esport escolar vinculat amb el Pla Català d'Esport a l'Escola per a l'any 2009 i d'aprovació del procediment i els requisits per a la seva elaboració. (Pàg. 57532)

divendres, 17 de juliol del 2009

Procediment d'autorització per cursar parcialment cicles formatius a persones que no posseeixen els requisits acadèmics

Referència: DOGC núm. 5422 - 16/07/2009
Departament: Educació
RESOLUCIÓ EDU/1985/2009, de 10 de juliol, del procediment d'autorització per cursar parcialment cicles formatius a persones que no posseeixen els requisits acadèmics. (Pàg. 56799)

dijous, 16 de juliol del 2009

Llei d'educació

Referència: DOGC núm. 5422 - 16/07/2009
Departament: Presidència
LLEI 12/2009, del 10 de juliol, d'educació. (Pàg. 56589)

dimarts, 14 de juliol del 2009

Finançament, el mal exemple dels polítics

Pel que sembla s’ha arribat a un acord en el tema del finançament econòmic i, de nou, el comportament dels nostres polítics governants ha estat decebedor pel conjunt dels ciutadans d’aquest país. I no em vull referir a si a Catalunya, o a Madrid, li han de correspondre més o menys diners. Si els milers de milions d’euros que diuen que li corresponen a Catalunya, o a València, són pocs o molts. Em refereixo, un cop més, a la coherència demostrada pels nostres governants i al respecte que en tenen per les normes.
Tots sabem que l’Estatut de Catalunya és una llei orgànica, és a dir, que és una norma de rang legal que es troba en un nivell jeràrquic superior. Per a l'aprovació de l’Estatut de Catalunya va caldre la majoria absoluta dels nostres representants polítics. Val a dir que en els països on existeix aquest graó intermedi entre la lleis ordinàries o comunes i la Constitució, és normal que es limiti l'aplicació de les lleis orgàniques a una sèrie de matèries concretes. Estem parlant, així, de regulacions molt importants i sensibles.
El finançament acceptat pel Govern tripartit de Catalunya s’allarga fins l’any 2012 quan l’Estatut marca l’any 2011 com a límit màxim per resoldre aquest tema. És cert que venim, també, d’un altre incompliment com és el retard d’un any respecte el model i aplicació del finançament. I, malgrat tot, els nostres polítics governants riuen i ens diuen que és una molt bona notícia, per tots nosaltres, el fet d’haver aconseguit tots aquests milions d’euros i que no cal donar-hi voltes al cap si això s’aconsegueix un any desprès del que marca l’Estatut. Que el que importa són els diners i res més.
Tremolor és el que hem de sentir els educadors cada cop que els nostres polítics es passen les lleis pel folre del darrera. Així no s’educa un país, així no donem cap exemple als nostres ciutadans i, molt menys als nostres joves. Si els nostres governants són els primers en incomplir la llei com podem pretendre l’exigència d’aquesta?. Ens estan dient que si no fem la declaració de la renda d’aquest any la podrem fer i liquidar l’any vinent i que no ens passarà res?. O, ben al contrari, si ens passem tan sols un dia ja ens estaran cobrant un fort recàrrec econòmic per entregar-la fora de termini?. Com ens poden exigir a nosaltres allò que no fan ells?. Quin exemple és aquest pels nostres joves?. Els centres educatius, els educadors, els pares, com podem exigir els nostres joves el compliment de les normes amb exemples com aquest?.
Els nostres governants no viuen la nostra realitat, viuen la seva que està desarrelada, i molt, de la nostra. Per a ells tot s’hi val si aconsegueixen el que volen, fins i tot si amb això se salten el compliment de les lleis que ells mateixos han aprovat. Trist, molt trist.

divendres, 10 de juliol del 2009

Validació d'aprenentatges adquirits i la seva connexió amb el nivell 1 dels ensenyaments d'esports de règim especial

Referència: DOGC núm. 5418 - 10/07/2009
Departament: Educació
RESOLUCIÓ EDU/1910/2009, de 30 de juny, per la qual s'estableix el procediment de validació d'aprenentatges adquirits i la seva connexió amb el nivell 1 dels ensenyaments d'esports de règim especial. (Pàg. 55467)

dijous, 9 de juliol del 2009

Relació de matèries de modalitat del batxillerat que es vinculen a les proves d'accés a la universitat

Referència: DOGC núm. 5417 - 09/07/2009
Departament: Educació
ORDRE EDU/340/2009, de 30 de juny, de la relació de matèries de modalitat del batxillerat que es vinculen a les proves d'accés a la universitat. (Pàg. 55121)

dimarts, 7 de juliol del 2009

Convocatòria del programa experimental Qualifica't en els ensenyaments de formació professional

Referència: DOGC núm. 5415 - 07/07/2009
Departament: Educació
ORDRE EDU/336/2009, de 30 de juny, per la qual s'estableix el programa experimental Qualifica't en els ensenyaments de formació professional del sistema educatiu, i s'obre convocatòria de selecció de centres per al curs acadèmic 2009-2010. (Pàg. 54513)
Termini: fins al 30 de setembre de 2009

dilluns, 6 de juliol del 2009

Convocatòria per a l'acreditació de competències de sanitat, d'administració, i d'hoteleria i turisme, per a l'any 2009

Referència: DOGC núm. 5414 - 06/07/2009
Departament: Educació
RESOLUCIÓ EDU/1857/2009, de 17 de juny, per la qual s'obre convocatòria específica per a l'acreditació de competències referides a cicles formatius de grau mitjà i grau superior de formació professional de les famílies professionals de sanitat, d'administració, i d'hoteleria i turisme, per a l'any 2009. (Pàg. 54184)

dimecres, 1 de juliol del 2009

Conveni col•lectiu de l’ensenyament privat de Catalunya per als anys 2008-2009

Referència: DOGC núm. 5411 - 01/07/2009
Departament: Treball
RESOLUCIÓ TRE/1795/2009, de 26 de maig, per la qual es disposa la inscripció i la publicació del IX Conveni col•lectiu autonòmic de treball per al sector de l'ensenyament privat de Catalunya per als anys 2008-2009 (codi de conveni núm. 7900575). (Pàg. 52661)

dimarts, 30 de juny del 2009

Selecció d'IES d’ensenyaments artístics o especialitzats per ser inclosos en el Projecte de qualitat i millora contínua

Referència: DOGC núm. 5410 - 30/06/2009
Departament: Educació
RESOLUCIÓ EDU/1781/2009, de 22 de juny, per la qual es convoca concurs públic per a la selecció d'instituts d'educació secundària que imparteixen ensenyaments professionals, artístics o especialitzats, per ser inclosos, a partir del curs 2009-2010, en el Projecte de qualitat i millora contínua. (Pàg. 52404)

diumenge, 28 de juny del 2009

Convocatòria per a impartir la formació per a les proves d'accés als cicles formatius i relació de centres

Referència: DOGC núm. 5408 - 26/06/2009
Departament: Educació
RESOLUCIÓ EDU/1763/2009, de 12 de juny, per la qual es fa pública la relació de centres que imparteixen la formació per a les proves d'accés als cicles formatius durant el curs de 2009-2010, i s'obre la convocatòria del procés d'autorització d'aquesta formació per a centres que no depenen del Departament d'Educació. (Pàg. 51209)
Termini: 10 dies hàbils a comptar des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució al DOGC

dissabte, 27 de juny del 2009

Convocatòria subvencions del Programa de Qualificació Professional Inicial per al curs 2009-2010

Referència: DOGC núm. 5408 - 26/06/2009
Departament: Treball
RESOLUCIÓ TRE/1757/2009, de 19 de juny, per la qual es convoquen les subvencions del Programa de Qualificació Professional Inicial adreçades prioritàriament a treballadors/ores en situació d'atur per al curs acadèmic 2009-2010. (Pàg. 51260)
Termini: 20 dies naturals comptats a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució al DOGC.

divendres, 26 de juny del 2009

Convocatòria programes de qualificació professional inicial curs escolar 2009-2010

Referència: DOGC núm. 5408 - 26/06/2009
Departament: Educació
RESOLUCIÓ EDU/1758/2009, de 22 de juny, per la qual s'obre la convocatòria d'autorització per impartir els programes de qualificació professional inicial corresponents al curs escolar 2009-2010. (Pàg. 51205)
Termini: 20 dies naturals comptats a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució al DOGC.

dimecres, 17 de juny del 2009

Preu màxim menjadors escolars per al curs escolar 2009-2010

Referència: DOGC núm. 5402 - 17/06/2009
Departament: Educació
RESOLUCIÓ EDU/1642/2009, de 9 de juny, per la qual es determina el preu màxim de la prestació del servei escolar de menjador dels centres educatius de titularitat del Departament d'Educació, i el preu de l'ajut individual de menjador escolar per a l'alumnat escolaritzat fora del seu municipi de residència en centres educatius privats concertats, d'acord amb la planificació feta al mapa escolar per al curs escolar 2009-2010. (Pàg. 48748)

dijous, 11 de juny del 2009

La regulació de les ludoteques

El Govern de la Generalitat de Catalunya ha aprovat el Decret pel qual es regulen les ludoteques, moltes de les quals s’havien constituït amb la ferma voluntat de fer d’escoles infantils al•legals. Benvingut sigui el citat Decret.
La Reial Acadèmia de la Llengua Espanyola defineix la ludoteca com un centre d’esbarjo on es guarden jocs i joguines per a la seva utilització i préstec. Tanmateix l’Institut d’Estudis Catalans defineix la ludoteca com a centre d’educació en el lleure que fomenta l’activitat lúdica dels infants per mitjà de joguines, jocs didàctics, i d’altres. Així doncs una ludoteca mai ha de suplantar les funcions d’una escola infantil car la seva finalitat és el lleure de l’infant.
Aquesta regulació ha aixecat polseguera en el sector de les ludoteques, que se sent atacat i incomprès per part de la Generalitat, i que veu perillar el futur dels seus negocis. Negocis, val a dir, prou legítims, legals i honrats com el que més. Ara bé, la finalitat actual d’una part prou important de ludoteques tots sabem que no és la que hauria de ser. No és un argument vàlid, per part dels representants de les ludoteques, dir que aquest Decret no respon a la demanda social de manca de places de guarderies o, millor dit, d’escoles infantils. I no és vàlid perquè el que s’està regulant són les ludoteques i no pas les escoles infantils que ja fa molts anys que estan regulades. El que passa és que la inoperància de la Generalitat, en aquest tema, ha portat a creure a la gent que una ludoteca és igual a una escola infantil més barata. El propi nom del negoci diu què és un lloc on podem portar als infants a jugar i a que s’ho passin bé però no un lloc on aparcar o guardar nens. També Port Aventura és un espai lúdic i a ningú se li acudeix deixar els nens vuit hores al dia any rere any.
Una altra queixa del sector és que la regulació no l’hagi feta el Departament d’Educació i sí el Departament de Governació i Administracions Públiques. Sembla evident que al no ser un servei educatiu formal el que ofereixen les ludoteques el Departament d’Educació no té res a dir en aquest assumpte.
Fa por, també, l’argumentació que fan alguns pares en els mitjans de comunicació queixant-se per aquesta regulació que consideren que va contra els seus interessos personals i econòmics. Llegir que la titulació, i per tant la formació, és el de menys en aquests casos i que l’important és poder tenir col•locada la criatura en un lloc encara que no reuneixi les condicions ens indica que, en la nostra societat, hi ha pares que no assumeixen les seves responsabilitats paternes amb el mínim de seny necessari. Aquests arguments constaten que hi ha pares més preocupats en “guardar” els seus fills més que en contribuir a la seva educació. Com a societat civil ens hem d’alegrar d’aquest regulació però, alhora, cal exigir al Govern de la Generalitat la creació, o la facilitat de crear, moltes més places d’escoles infantils. No pot ser que moltes famílies visquin amb el neguit de no disposar d’una plaça escolar pel seu fill. Aquest és un dels grans dèficits que el tripartit, sis anys desprès, no només no ha millorat sinó que l’està empitjorant.

dimecres, 3 de juny del 2009

Revisió salarial de les escoles d'educació especial

Referència: DOGC núm. 5392 - 03/06/2009
Departament: Treball
RESOLUCIÓ TRE/1506/2009, de 13 de maig, per la qual es disposa la inscripció i la publicació de l'Acord de revisió salarial per al 2009 del Conveni col•lectiu de treball del sector d'escoles d'educació especial de la Comunitat Autònoma de Catalunya (codi de conveni núm. 7900215). (Pàg. 44557)

dimarts, 2 de juny del 2009

Currículum i prova del títol de tècnic/a d'esport en l'especialitat d'atletisme

Referència: DOGC núm. 5391 - 02/06/2009
Departament: Educació
DECRET 85/2009, de 26 de maig, pel qual s'estableix el currículum i es regula la prova d'accés específica del títol de tècnic/a d'esport en l'especialitat d'atletisme. (Pàg. 44263)

dimecres, 27 de maig del 2009

Convocatòria dels premis extraordinaris de batxillerat del curs 2008-2009

Referència: DOGC núm. 5388 - 27/05/2009
Departament: Educació
RESOLUCIÓ EDU/1455/2009, de 20 de maig, per la qual s'obre la convocatòria per a la concessió dels premis extraordinaris de batxillerat del curs 2008-2009, i s'estableix el procediment per a la realització de les proves corresponents. (Pàg. 43125)
Inscripció: del 15 al 26 de juny de 2009
Proves: es realitzaran el dia 8 de setembre de 2009